Goooo maten!

Jag älskar min kokbok som heter "100% lättlagat" av Barbro Lönnegren. Jag och David prövade på ett jättegott laxrecept:

Pestogratinerad lax på grönsaksbädd

500 g skinn och benfri laxfilé
ca 4 msk pesto
riven ost

Grönsaksbädd
5 potatisar i tunna skivor
1 röd, 1 gul paprika i bitar
1 rödlök i klyftor
½ squash, ca 200 g, i bitar

Marinad
1 dl pressad apelsin
1 msk balsamvinäger
1 msk olivolja
1 tsk salt
nymalen svartpeppar
1 msk färsk finhackad rosmarin eller 1 tsk torkad

Tillbehör
Creme fraiche smaksatt med rivet citronskal och hackad dill, ev. kokt pasta.

1. Sätt ugnen på 225 grader. Lägg alla grönsakerna på ett ungssäkert fat. Blanda ingredienserna till apelsinmarinaden och häll den över grönsakerna.

2. Rosta grönsakerna i ugnen ca 30 minuter tills potatisen är nästan mjuk.

3. Bred pesto på laxfilén. Lägg den på grönsakerna och strö över riven ost. Gratinera mitt i ugnen 5-10 minuter eller tills laxen är färdig.

4. Servera laxen med en klick creme fraiche och ev. kokt pasta.



Idag har jag och Frida ätit gooomiddagen å jag har hjälpt henne med läxa... mitt eget plugg blev lite lidande och var optimistisk att jag skulle hinna sen men näe :) Åkte med Frida hem på inlinesen, UTAN DAVID :D Det gick skitabra :)

Har hämtat ut tapetmönstrena idag, ooo så fina dom blev Hanna! Snart är vi klara med allt detta :D
Vann en biljett till Maia Hirasawa idag som jag hämtade ut, och köpte en biljett till David med så att jag har nån mysig sötis att gå med ;)

Ska hjälpa dansarna på skolan med en affisch också, blir spännande... har redan lite idéer, men får se vad tiden ger för möjligheter... har ju en del annat också som är viktigare tyvärr!

Nu ska jag iaf snart sova, kramis!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja äntligen är vi snart klara!! :D Vi måste nästan fira sen! hehe :)

2009-05-06 @ 19:12:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0